Według ojca AI, Johna McCarthy’ego, sztuczna inteligencja to „nauka i inżynieria tworzenia inteligentnych maszyn, zwłaszcza inteligentnych programów komputerowych”. Innymi słowy, sztuczną inteligencję można zdefiniować jako „gałąź informatyki, dzięki której tworzymy inteligentne maszyny, które mogą myśleć jak człowiek, działać jak człowiek i podejmować decyzje jak człowiek” . Sztuczna inteligencja w pewnym sensie to symulacja/replikacja procesów inteligencji przez systemy komputerowe, które mogą myśleć i działać racjonalnie w sposób podobny do ludzi. W literaturze na temat sztucznej inteligencji dostępnych jest wiele definicji i wyjaśnień, które podsumowano poniżej :
Różne definicje sztucznej inteligencji
1: Bellman (1978): „Automatyzacja czynności, które kojarzymy z ludzkim myśleniem, czynnościami takimi jak podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, uczenie się”.
2: Charniak i McDermott (1985): „Badanie zdolności umysłowych za pomocą modeli obliczeniowych”.
3: Haugeland (1985): „Ekscytujący nowy wysiłek, aby komputery myślały o maszynach za pomocą umysłów, w pełnym i dosłownym tego słowa znaczeniu”.
4: Schalkoff (1990): „Dziedzina badań, która ma na celu wyjaśnienie i naśladowanie inteligentnych zachowań w zakresie procesów obliczeniowych”.
5: Kurzweil (1990): „Sztuka tworzenia maszyn, które wykonują funkcje wymagające inteligencji, gdy są wykonywane przez ludzi”.
6: Rich i Knight (1991): „Badanie, jak sprawić, by komputery robiły rzeczy, w których ludzie są w tej chwili lepsi”.
7: Winston (1992): „Badanie obliczeń, które umożliwiają postrzeganie, rozumowanie i działanie”.
8: Luger i Stubblefield (1993): „Gałąź informatyki zajmująca się automatyzacją inteligentnych zachowań”.
9: Dean i inni (1995): „Projektowanie i badanie programów komputerowych, które zachowują się inteligentnie. Programy te są skonstruowane tak, aby działały tak, jak ludzie lub zwierzęta, których zachowanie uważamy za inteligentne.
10 : Nilsson (1998): „Wiele ludzkich czynności umysłowych, takich jak pisanie programów komputerowych, wykonywanie matematyki, angażowanie się w zdroworozsądkowe rozumowanie, rozumienie języka, a nawet prowadzenie samochodu, wymaga inteligencji. Można powiedzieć, że (te systemy) wykazują sztuczną inteligencję.”