Kiedy systemy AI nie stymulują elastyczności poznawczej, ale sprzyjają przeciętnej kreatywności

https://aie24.pl/

W badaniu 2 manipulowaliśmy elastycznością poznawczą, ustalając warunki, które z mniejszym prawdopodobieństwem ją stymulowały. W związku z tym poprosiliśmy wszystkich uczestników ((n=117) przedsiębiorców) o wygenerowanie nowych pomysłów na przedsięwzięcia związane z wykorzystaniem technologii w edukacji, ograniczając swobodę, którą uczestnicy musieli odkrywać. Pomysły wygenerowane przez sztuczną inteligencję, które były istotne dla tematu, zostały wykorzystane jako bodźce, dzięki czemu były mniej zróżnicowane. Wreszcie zmniejszyliśmy liczbę pomysłów generowanych przez sztuczną inteligencję przekazywanych uczestnikom z dziesięciu do czterech. Projekt eksperymentu był prawie identyczny jak w badaniu 1. Również tym razem wszystkie 183 pomysły zostały ocenione przez trzech ekspertów (jeden szef akceleratora startupów i dwóch badaczy zarządzania), a rozbieżności zostały rozwiązane, aby osiągnąć wysoki poziom zgodności. Elastyczność poznawczą mierzono w taki sam sposób jak w pierwszym badaniu. W tym drugim badaniu wykorzystanie wygenerowanych przez sztuczną inteligencję pomysłów na nowe przedsięwzięcia jako źródła inspiracji nie wpłynęło na elastyczność poznawczą. Średni wynik eksploracji wyniósł 1,39 w grupie AI i 1,38 w grupie kontrolnej. Odkryliśmy jednak, że zastosowanie generatywnej sztucznej inteligencji miało bezpośredni pozytywny i statystycznie istotny wpływ na przeciętną kreatywność generowanych pomysłów. Średnio grupa AI uzyskała wynik kreatywności na poziomie 4,86/7 w porównaniu do 4,52/7 w grupie kontrolnej (d Cohena = 0,47). Tym razem wpływ na liczbę wygenerowanych kreatywnych pomysłów nie był istotny statystycznie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *